Μετά την επιτυχή αύξηση του αριθμού των συνδρομητών στις ηλεκτρονικές τους υπηρεσίες, ιδιαίτερα μετά το ξέσπασμα της πανδημίας που κατέστησε τις εξ αποστάσεως εργασίες πιο αναγκαίες από ποτέ, οι τράπεζες επικεντρώνεται πλέον στην ενίσχυση των online πωλήσεων.

Με δεδομένο ότι το ποσοστό των εγχρήματων συναλλαγών που πραγματοποιείται με ψηφιακά μέσα έχει πιάσει ταβάνι, ξεπερνώντας το 95%, το μεγάλο στοίχημα για τις διοικήσεις τους, αποτελεί η ανάδειξη του e-banking, αλλά και του video banking σε βασικό μέσο διάθεσης των προϊόντων τους. Πρόκειται για συνθήκη αναγκαία προς την κατεύθυνση περαιτέρω ενίσχυσης της αποτελεσματικότητάς τους και βελτίωσης της σχέσης κόστους προς έσοδα.

Τα γκισέ

Την ίδια στιγμή προχωρά με ταχείς ρυθμούς η αναδιάταξη και ο εκσυγχρονισμός του δικτύου των καταστημάτων τους, τα οποία αναδεικνύονται σε κέντρα συμβουλευτικής για την προώθηση προγραμμάτων με υψηλά περιθώρια κέρδους.

Ήδη ορισμένα πιστωτικά ιδρύματα έχουν περιορίσει τις ώρες λειτουργίας των γκισέ, ενώ άλλα σχεδιάζουν το λανσάρισμα νέων μονάδων ακόμη και χωρίς τη δυνατότητα πραγματοποίησης συναλλαγών στο ταμείο. Από εκεί και πέρα, τόσο οι συστημικοί όμιλοι, όσο και τα μικρότερα σχήματα που δραστηριοποιούνται στην εγχώρια αγορά διαθέτουν μία μεγάλη γκάμα προγραμμάτων, καταθετικών, χορηγητικών και καρτών, την οποία εμπλουτίζουν συνεχώς.

Ταυτόχρονα, ενισχύονται οι υπηρεσίες συναντήσεων πελατών με τραπεζικούς συμβούλους μέσω βιντεο-κλήσης, ενώ τίθεται σε εφαρμογή η ψηφιακή υπογραφή εγγράφων, η οποία εκτιμάται ότι θα καθιερωθεί μετά και την ενεργοποίηση των ηλεκτρονικών ταυτοτήτων. Τα στοιχεία που δημοσιοποίησαν οι τράπεζες, στο πλαίσιο της παρουσίασης των οικονομικών καταστάσεων του β΄ τριμήνου 2023, είναι ενδεικτικά της προόδου που έχει συντελεστεί στον τομέα του digital banking.

Συγκεκριμένα:

Alpha Bank

Στην Alpha Bank οι ενεργοί χρήστες των ηλεκτρονικών της υπηρεσιών προσέγγισαν το 1,5 εκατομμύριο στο α΄ τρίμηνο του 2023, καταγράφοντας ετήσια άνοδο της τάξης του 7,3%, ενώ σε σύγκριση με τις αρχές του 2020, ο αριθμός τους έχει ενισχυθεί κατά 50%.

Μετά το ξέσπασμα της πανδημίας περί τους 500.000 μη ενεργοί στα ψηφιακά κανάλια της πελάτες έγιναν συνδρομητές τους και πλέον περισσότεροι από τους μισούς ιδιώτες τα χρησιμοποιούν σε τακτική βάση.

Ακόμη μεγαλύτερη είναι η διείσδυση στους εταιρικούς πελάτες, το 66% των οποίων όχι μόνο είναι εγγεγραμμένο στις ηλεκτρονικές υπηρεσίες, αλλά κάνει συστηματική χρήση τους.

Ως αποτέλεσμα, έχουν αυξηθεί οι πωλήσεις προϊόντων μέσω e-banking. Ειδικότερα, το μερίδιό τους έχει φτάσει στα ακόλουθα επίπεδα:

  • 58% στις προπληρωμένες κάρτες
  • 58% στα καταναλωτικά δάνεια
  • 29% στις προθεσμιακές καταθέσεις
  • 32% στις χρεωστικές κάρτες

Εθνική Τράπεζα

Στην Εθνική Τράπεζα οι ενεργοί χρήστες των ηλεκτρονικών υπηρεσιών που κάνουν χρήση τους τουλάχιστον μία φορά το μήνα, έφτασαν στο α΄ τρίμηνο του 2023 τα 2,3 εκατομμύρια.

Από την άλλη, ο αριθμός όσων τις χρησιμοποίησαν μία τουλάχιστον φορά το τελευταίο 12μηνο προσέγγισε τα 2,8 εκατομμύρια.

Η σύγκριση σε σχέση με το τέλος του 2019 είναι εντυπωσιακή, με την άνοδο να φτάνει στο 100%. Πολύ σημαντικό είναι επίσης το γεγονός ότι το σύνολο των συνδρομητών έχουν κατεβάσει στο κινητό τους τηλέφωνο το mobile app.

Όσον αφορά τις πωλήσεις προϊόντων μέσω ψηφιακών δικτύων, στο β΄ τρίμηνο του 2023 σημειώθηκε ιστορικό υψηλό, με 1 εκατ. τεμάχια.

Στην Ελλάδα εμφανίζει υψηλά μερίδια στις online πωλήσεις, τα οποία έφτασαν το διάστημα Απριλίου – Ιουνίου 2023 το 37% στις καταθέσεις, το 61% στις κάρτες, το 35% στα καταναλωτικά δάνεια και το 54% στα ασφαλιστικά προϊόντα.

Τράπεζα Πειραιώς

Η Τράπεζα Πειραιώς καταγράφει υψηλούς ρυθμούς ανάπτυξης των ψηφιακών της εργασιών την τελευταία τριετία.

Το ποσοστό των πωλήσεων προϊόντων λιανικής τραπεζικής επί του συνόλου διπλασιάστηκε, από το 11% το 2020 στο 22% στο α΄ εξάμηνο εφέτος.

Το 2022 το 35% των πωλήσεων ολοκληρώθηκαν εξ αποστάσεως στην καταναλωτική πίστη έναντι μόλις 10% το 2020, ενώ το αντίστοιχο μερίδιο στις πιστωτικές κάρτες έφτασε το 18% από 14% τη χρονιά της πανδημίας.

Υψηλούς ρυθμούς ανάπτυξης εμφανίζει και ο αριθμός των ενεργών χρηστών στις ψηφιακές της πλατφόρμες, ο οποίος έχει ενισχυθεί σε σύγκριση με το 2020 κατά 30%.

Πέρυσι, περισσότεροι από 730.000 πελάτες της έκαναν εβδομαδιαία χρήση των ηλεκτρονικών της υπηρεσιών, αριθμός υψηλότερος κατά 211.000 ή 40% σε σχέση με δύο χρόνια νωρίτερα.

Σημειώνεται ότι πρόσφατα ο όμιλος λάνσαρε μία ανανεωμένη έκδοση για το mobile banking, ενώ εντός της χρονιάς αναμένεται να ξεκινήσει η λειτουργία μίας ανεξάρτητης digital τράπεζας, που θα δραστηριοποιείται αποκλειστικά στις online πωλήσεις προϊόντων.

Eurobank

H Eurobank είναι πρωτοπόρος στην υπηρεσία video – banking, η οποία προσφέρει εξ αποστάσεως εξυπηρέτηση στους πελάτες της, ιδιώτες και επιχειρήσεις.

Σήμερα, ο όμιλος έχει περισσότερους από 2,2 εκατ. ψηφιακούς πελάτες και εξυπηρετεί μέσω των εναλλακτικών της δικτύων περισσότερους από 120.000 πελάτες την ώρα.

Μέσα σε λίγους μήνες μετά το ξέσπασμα της πανδημίας οι συναλλαγές μέσω του mobile banking αυξήθηκαν κατά 70%, ενώ υψηλά είναι τα μερίδια των online πωλήσεων.

Πρόσφατα δε ξεκίνησε και την εξ αποστάσεως διάθεση πιο σύνθετων χρηματοδοτικών προγραμμάτων, όπως στεγαστικά, επιχειρηματικά και επαγγελματικά δάνεια.