Επιστρέφει ο εφιάλτης των καυσίμων στην ακτοπλοΐα καθώς τους τελευταίους μήνες καταγράφεται έντονη ανοδική τάση σε σύγκριση με τα χαμηλά των αρχών Μαΐου και πρώτων ημερών του Ιουνίου στις διάφορες κατηγορίες ναυτιλιακών καυσίμων.

Ειδικότερα, σύμφωνα με στοιχεία εξειδικευμένων εταιρειών, από τα χαμηλά των αρχών Μαΐου το VLSFO (χαμηλού θείου) τσίμπησε ένα 17% περίπου στα 610 δολ (Rotterdam) ενώ το IFO 380 (υψηλού θείου) ανέβηκε κατά 30% περίπου. Ανοδικά κατά 40% ξεπερνώντας και πάλι τα 900 δολ κινήθηκε το MGO, που χρησιμοποιούν τα ταχύπλοα.

H άνοδος των τιμών των καυσίμων, τον προηγούμενο χρόνο, αποτέλεσε μαζί με τις γενικότερες πληθωριστικές πιέσεις και την άνοδο των επιτοκίων, παράγοντα που επηρέασε αρνητικά τα οικονομικά αποτελέσματα των ακτοπλοϊκών εταιρειών, αναφέρει η XRTC στην ετήσια έκθεση της για την ακτοπλοΐα.

Το υψηλό κόστος των καυσίμων το 2022, οδήγησε στην αύξηση των τιμών των εισιτηρίων στα επίπεδα του 35%. Στα μέσα Ιουλίου του 2023, μετά τις διαμαρτυρίες των πολιτών για τη διατήρηση των υψηλών τιμών των εισιτηρίων στα επίπεδα του 2022, η κυβέρνηση ζήτησε άμεσες μειώσεις της τάξης του 20% από τους εκπροσώπους των ακτοπλοϊκών εταιριών, ειδικά στα βασικά λιμάνια (Πειραιάς, Ραφήνα, Θεσσαλονίκη, Καβάλα, Βόλος).

Η κυβερνητική παρέμβαση

Κατόπιν κυβερνητικής παρέμβασης, οι εταιρίες προχώρησαν σε κινήσεις συμμόρφωσης μέσω προσφορών ειδικών πακέτων ή οικογενειακών προσφορών. Η κάθε εταιρία, δεδομένου ότι έχει τη δική της εμπορική πολιτική, και δεν μπορεί να εφαρμοστεί ενιαία πολιτική στις εκπτώσεις, προχώρησε στη διαμόρφωση εκπτωτικών πακέτων σύμφωνα με τις δυνατότητές της και την κοινωνική της ευαισθησία, σημειώνει η XRTC.

Το 2022 η μέση τιμή των καυσίμων VLSFO Bunker Prices (0.5% Sulphur), Rotterdam έφτασε στα $729 έναντι $506 to 2021 (άνοδος 44%). Η αντίστοιχη τιμή από την αρχή του 2023 έχει διαμορφωθεί στα €555, μείωση δηλαδή κατά 24% αλλά εξακολουθεί να παραμένει σε υψηλά επίπεδα, αναφέρει η XRTC και πρoσθέτει: Το κόστος καυσίμων σε κανονικές περιόδους αποτελούσε κατά μέσο όρο το 40% των λειτουργικών δαπανών των πλοίων. Με τις υπέρογκες αυξήσεις των τιμών των καυσίμων, αρχής γενομένης από το τέταρτο τρίμηνο του 2021, το κόστος καυσίμων εκτοξεύτηκε στο 56% των λειτουργικών δαπανών των πλοίων, σύμφωνα με τα στοιχεία των μεγάλων εταιριών.

Ο τρόπος τιμολόγησης…

Η μελέτη σημειώνει ακόμη ότι σύμφωνα με τις εταιρίες, η πρόσφατη απόφαση της HELLENiQ ENERGY για την αλλαγή του τρόπου τιμολόγησης των ναυτιλιακών καυσίμων αποτελεί αρνητικό παράγοντα για τη μείωση των τιμών μέσα στο 2023, ενώ επιπλέον, ως δείκτης αναφοράς θα πάψει να χρησιμοποιείται η τιμή του Marine Gas Oil (MGO), όπως αυτή διαμορφώνεται χρηματιστηριακά διεθνώς. Πλέον χρησιμοποιείται ως δείκτης αναφοράς η τιμή του πετρελαίου Very Low Sulfur Oil (VLSO).

Σύμφωνα με τους ακτοοπλόους αυτή η αλλαγή στην παρούσα φάση ισοδυναμεί με αύξηση της τάξης των 100 δολαρίων/τόνο και ποσοστό 20% για το βασικό ναυτιλιακό καύσιμο που χρησιμοποιείται από τις ελληνικές ακτοπλοϊκές επιχειρήσεις (το VLSO, που είναι το καύσιμο χαμηλής περιεκτικότητας θείου που είναι υποχρεωμένα να χρησιμοποιούν τα πλοία τα οποία δεν είναι εφοδιασμένα με πλυντηρίδες/scrubbers συγκράτησης του θείου). Η HELLENiQ ENERGY έχει απαντήσει πως προσαρμόζεται σε ό,τι κάνουν οι προμηθευτές της και οι ανταγωνιστές της, και υποστηρίζει πως με αυτή την αλλαγή το καύσιμο για την ακτοπλοΐα δεν θα ακριβύνει, αλλά μπορεί να γίνει και φθηνότερο.

…και το hedging

Η άνοδος των καυσίμων τα προηγούμενα χρόνια ήταν ένας από τους παράγοντες εμφάνισης ζημιογόνων αποτελεσμάτων στις εταιρείες του ακτοπλοϊκού κλάδου .

Το ύψος των ζημιών των τριών εταιριών (Attica, ANEK, Μινωικές που δημοσιεύουν οικονομικά στοιχεία) το 2021 είχε ανέλθει σε περίπου €71 εκατ. συνολικά, σύμφωνα με την XRTC, ενώ σωρευτικά τα έτη 2020-2022 το σύνολο των ζημιών τους άγγιξαν τα 155 εκατ. ευρώ. Αξίζει να σημειωθεί ότι η κερδοφορία της Attica Group το 2022 οφείλεται στην πολιτική hedging για τις τιμές των καυσίμων που εφαρμόζει, καθώς προ των εσόδων του hedging καταγράφονται ζημίες ύψους 9,6 εκατ. ευρώ.

Πηγή: ΟΤ