Πλησιάζει τους 20.000 επισκέπτες η έκθεση ζωγραφικής «Κωνσταντίνος Βολανάκης-ίσαλος γραμμή», η οποία άνοιξε τις πύλες της στις 19 Ιουλίου στη Βασιλική του Αγίου Μάρκου και περιλαμβάνει μοναδικές ελαιογραφίες του κορυφαίου θαλασσογράφου Κωνσταντίνου Βολανάκη από το Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη του Πειραιά.
Οι θαλασσογραφίες του Βολανάκη είναι έργα μοναδικής δεξιοτεχνίας που παρασύρουν τον θεατή σε μια εικονική περιπλάνηση στη ναυτοσύνη εξερευνώντας την ανθρώπινη μορφή στα έργα του και αποτυπώνοντας τη σχέση ζωής του ανθρώπου με το υδάτινο στοιχείο. Όλη η έκθεση αρθρώνεται από μία ίσαλο γραμμή, υψηλή, στο πλοίο της νεοελληνικής ζωγραφικής, αυτή του ζωγραφικού φορτίου του Κωνσταντίνου Βολανάκη ο οποίος «επιστρέφει» στη γενέθλια πόλη του.
Στην ιστοσελίδα της Δημοτικής Πινακοθήκης Ηρακλείου και στον σύνδεσμο https://heraklionartgallery.gr/digital-directories/ το κοινό μπορεί να ξεφυλλίσει ψηφιακά τον δίγλωσσο, μεγάλου σχήματος και πλήρως εικονογραφημένο κατάλογο της έκθεσης με τα έργα που φιλοξενούνται στον ιστορικό χώρο της Βασιλικής του Αγίου Μάρκου. Τα πλούσια, αναλυτικά και εμπεριστατωμένα κείμενα του καταλόγου από τους Ιστορικούς Τέχνης Δρ. Θοδωρή Κουτσογιάννη και Μαρία Μιγάδη, ταξιδεύουν τον αναγνώστη στη ζωή και το έργο του Κωνσταντίνου Βολανάκη ο οποίος ανέπτυξε μια βιωματική σχέση με τη θάλασσα ήδη από τα παιδικά του χρόνια στο Κρητικό και το Αιγαίο Πέλαγος.
Για τη φιλοξενία του σπουδαίου αυτού εικαστικού γεγονότος εθνικής εμβέλειας, προηγήθηκε ειδική διαμόρφωση της Βασιλικής του Αγίου Μάρκου. Η εκθεσιακή παραγωγή ετοιμάστηκε επί μήνες, με την εντατική εργασία των επικεφαλής και όλων των στελεχών της Αντιδημαρχίας Πολιτισμού Ηρακλείου και της Δημοτικής Πινακοθήκης Ηρακλείου, σε συνεργασία με το Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη και εξωτερικούς συνεργάτες. Το Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη, θέτοντας την ψηφιακή τεχνολογία στην υπηρεσία της τέχνης, παρέχει στις λεζάντες των έργων QR codes, οι οποίοι, αφού σκαναριστούν, «οδηγούν» τους επισκέπτες στην ψηφιακή έκθεση ζωγραφικής του Ιδρύματος όπου παρουσιάζονται όλοι οι πίνακες με πλήρη περιγραφή.
Παράλληλα, αξίζει να σημειωθεί, ότι η έκθεση περιλαμβάνει και δυο απτικούς πίνακες του Βολανάκη που με εξελιγμένη ψηφιακή τεχνολογία, μέσα από μια εφαρμογή από την πρωτοποριακή ψηφιακή Αίθουσα Τέχνης που έχει αναπτύξει το Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη, προσφέρουν σε άτομα με προβλήματα όρασης τη δυνατότητα να απολαύσουν τα έργα σε γραφή Braille.
Ο Κωνσταντίνος Βολανάκης
Ο Κωνσταντίνος Βολανάκης γεννήθηκε στο Ηράκλειο στις 17 Μαρτίου 1837.
Η οικογένειά του μεταφέρεται στη Σύρο το 1851, ενώ ο ίδιος το 1856 πηγαίνει στην Τεργέστη για να εργαστεί σε εμπορικές επιχειρήσεις ως λογιστής.
Ανάμεσα στα λογιστικά φύλλα του το αφεντικό του, Γεώργιος Αφεντούλης, ανακαλύπτει τα σχέδιά του με καράβια στην προβλήτα της Τεργέστης και τον ενθαρρύνει να αφιερωθεί στην τέχνη.
Το 1864 μεταβαίνει στο Μόναχο όπου σπουδάζει ζωγραφική στην εκεί φημισμένη Ακαδημία Καλών Τεχνών. Μετά την αποφοίτησή του, σταδιοδρομεί στο Μόναχο, δικό του εργαστήριο και συμμετοχή στις μεγάλες εκθέσεις της πόλης.
Στο μεταξύ παντρεύεται με τη Φανή Χρηστίδου και αποκτούν δύο παιδιά. Λόγω όμως προβλημάτων υγείας της Φανής, το 1883 αποφασίζει να επιστρέψει στην Ελλάδα και εγκαθίστανται στον Πειραιά.
Αναλαμβάνει θέση καθηγητή στη Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας, από την οποία όμως θα παραιτηθεί το 1903, λόγω προβλημάτων υγείας.
Στην Ελλάδα ο Βολανάκης δεν μπορεί να ευδοκιμεί, καθώς η καλλιτεχνική κίνηση και αγορά είναι καχεκτική. Κατά συνέπεια εγκαταλείπει προοδευτικά τις μεγάλες – κυριολεκτικά και μεταφορικά – συνθέσεις και περιορίζεται σε λιμενογραφίες, πλοιογραφίες και θαλασσινά τοπία.
Βαθμηδόν απογοητεύεται, τόσο που το 1891 αποπειράται να αυτοκτονήσει και δηλώνει: «είμαι δυστυχής διότι εγεννήθην καλλιτέχνης».
Πεθαίνει στις 30 Ιουλίου 1907 στον Πειραιά. Στην κηδεία του συνοδευόταν από μόλις πέντε άτομα.