Νεότερες θεραπείες αξίας σχεδόν 280 εκατ. ευρώ για σπάνιες παθήσεις, καρκίνο, το αίμα, τις λοιμώξεις και τον μεταβολισμό, διέθεσε πέρυσι στην αγορά το Ινστιτούτο Φαρμακευτικής Έρευνας και Τεχνολογίας (ΙΦΕΤ) μαζί με φάρμακα που παρουσιάζουν ελλείψεις, είναι όμως απαραίτητα για τη δημόσια υγεία.
Αποτελεσματικότητα και αποδοτικότητα
Παρών στην εκδήλωση ήταν ο γενικός γραμματέας Στρατηγικού Σχεδιασμού του υπουργείου Υγείας Άρης Αγγελής, ο οποίος επισήμανε τη σπουδαιότητα της λειτουργίας του ΙΦΕΤ στη χώρα μας, καθώς φροντίζει για την αντιμετώπιση ελλείψεων σε βασικά φάρμακα για τη δημόσια υγεία, αλλά και στην πρόσβαση των ασθενών σε νέες θεραπείες.
Όπως τόνισε χαρακτηριστικά ο κ. Αγγελής, το ΙΦΕΤ κατάφερε να αυξήσει την αποτελεσματικότητα και την αποδοτικότητα, κρατώντας το κόστος στο ίδιο επίπεδο, ενώ δεν παρέλειψε να αναφερθεί στην ψηφιακή μετάβαση του Οργανισμού που συμβάλλει τόσο στην επικοινωνία μεταξύ των εμπλεκόμενων φορέων, όσο και στην διαφάνεια.
Νέες θεραπείες
Η κ. Τοκατλίδη σημείωσε πως την τετραετία 2020-2024, ο ΙΦΕΤ εισήγαγε συνολικά 175 ορφανά φάρμακα εγκεκριμένα από τους ΕΜΑ και FDA, ενισχύοντας τη διαθεσιμότητα κρίσιμων θεραπειών για σπάνιες παθήσεις:
•69 φάρμακα εγκεκριμένα από τον ΕΜΑ, εκ των οποίων 49 εισήχθησαν το 2024 και
•106 φάρμακα εγκεκριμένα από τον FDA, εκ των οποίων 76 εισήχθησαν το 2024.
Τα φάρμακα αυτά, αποτελούν το 67% των πωλήσεων του ΙΦΕΤ.
Με δεδομένη τη συνεχή αύξηση των νέων θεραπειών η κ. Τοκατλίδη διερωτήθηκε πώς θα διασφαλίσουμε βιωσιμότητα συστήματος και τι είδους περιορισμοί πρέπει να μπουν.
Ήδη το 75% των πωλήσεων του ΙΦΕΤ αφορούν φάρμακα για ατομικές παραγγελίες ασφαλισμένων του ΕΟΠΥΥ, ενώ επίσης τα τρία τέταρτα των πωλήσεων (74%) αφορούν φάρμακα αντικαρκινικά, για το μεταβολισμό, το αίμα, τις λοιμώξεις και το νευρικό σύστημα.
Όσο για τα φάρμακα σε έλλειψη, μόνο 11 παραμένουν με μηδενικό απόθεμα, ενώ το 2023 τα φάρμακα με μηδενικό απόθεμα ήταν 63.
Ψηφιακή μετάβαση
Με αφορμή τον ψηφιακό εκσυγχρονισμό του ΙΦΕΤ, η κ. Τοκατλίδη σημείωσε ότι μέχρι τα μέσα Μαρτίου προγραμματίζεται διεθνής διαγωνισμός για κοινή πλατφόρμα διαλειτουργικής επικοινωνίας με όλους τους εμπλεκομένους φορείς, που αναμένεται να τεθεί σε λειτουργία το 2026. Θα αφορά κυρίως τα φάρμακα του ΕΟΠΥΥ και μέσω της πλατφόρμας αυτής, θα μπορεί ο ασθενής να παρακολουθεί την εξέλιξη της πορείας και τον χρόνο παραλαβής της θεραπείας του.
Με τις μέχρι τώρα ψηφιακές εφαρμογές, έχει γίνει δυνατή η άμεση επικοινωνία με τον ΕΟΦ και η μείωση του μέσου χρόνου αποπληρωμής των προμηθευτών κατά 10%. in.gr